
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK AND THE TURKISH WAR OF 
INDEPENDENCE AS REFLECTED IN THE 

CONTEMPORARY PRESS OF THE KINGDOM OF 
YUGOSLAVIA 1919-1939  

 
Slobodan ILİĆ* 

Abstract 

The paper aims at presenting the personality of Mustafa Kemal Atatürk, 
his role in the Turkish War of Independence, and the foundation of the 
Turkish Republic as reflected in the covering of the contemporary serial 
publications in the newly established Kingdom of Yugoslavia. Atatürk's 
reforms and his personal political rise were followed by the Yugoslav press 
firstly with caution, then with enthusiasm, reaching its pinnacle during the 
non-official visit of the king Aleksandar and queen Marija to Istanbul in 
October 1933. The Kingdom of Yugoslavia was an autocratic state, and it 
will not be wrong to assume that the views expressed in the capital's 
newspapers were not only reflecting the official state policy, but were very 
probably also composed according to the king's personally dictated lines. 
The both heads of states, leaving the First World War as high military 
officers fighting on the opposed sides in the war, although not directly 
confronted, seem to have passed a long road from suspicion to sympathy, 
and, if judging by the press reports on the Istanbul visit, even friendship. The 
main sources for the research are contemporary daily press and monthly 
journals, published in Belgrade between 1919 and 1939.  

Keywords: Atatürk, Kingdom of Yugoslavia, Press, The Balkans, 
Foreign Policy. 

 

 

 

 

 

                                                      
* Prof. Dr., slobodan.ilic@neu.edu.tr. 



SLOBODAN ILİĆ 

2426 

YUGOSLAVYA KRALLIĞI’NIN 1919-1939 ARASI 
BASININDA MUSTAFA KEMAL ATATÜRK VE TÜRK 

KURTULUŞ SAVAŞI 

Özet  

Tebliğin amacı, Mustafa Kemal Atatürk'ün şahsiyeti, Türk Kurtuluş 
Savaşı ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundaki rolünün, yeni kurulmuş 
Yugoslavya Krallığı'nın muasır seri yayınlarına nasıl yansıdığını 
incelemektir. Atatürk'ün reformları ve siyasi yükselişi ilk başta temkinli, 
daha sonra heyecanla ve özellikle Ekim 1933’teki Kral Aleksandar ve 
Kraliçe Marija'nın gayrı resmi İstanbul ziyareti ile birlikte gıpta ile takip 
edilmeye başlanmıştı. Yugoslavya Krallığı otokratik bir devletti, dolayısıyla 
başkent gazetelerinde arz edilen görüşler sadece devletin resmi politikası 
değil büyük olasılıkla Kral'ın kendi direktifleri doğrultusunda da yazılmıştı. 
Her iki devlet adamı da Birinci Dünya Savaşı’ndan, doğrudan düşman 
cephelerde olmasalar da, savaşın farklı taraflarda savaşan yüksek rütbeli 
subayları olarak çıkmışlar ve görünen o ki temkinden karşılıklı anlayışa, 
hatta İstanbul ziyareti ile ilgili basın raporlarına göre arkadaşlığa uzanan 
uzun bir yol geçmişler. Araştırmanın ana kaynaklarını Belgrad'da 1919'dan 
1939'a kadar basılan muasır günlük gazeteler ve aylık dergiler teşkil ediyor.  

Anahtar Kelimeler: Atatürk, Yugoslavya Krallığı, Basın, Balkanlar, 
Dış Politika. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



MUSTAFA KEMAL ATATÜRK AND THE TURKISH WAR OF INDEPENDENCE AS 
REFLECTED IN THE CONTEMPORARY PRESS OF THE KINGDOM OF 

YUGOSLAVIA 1919-1939 

2427 

The developments in Asia Minor in the aftermath of the First World 
War, and the emergence of the Turkish national state on the ruins of the 
multiethnic Ottoman Empire naturally draw attention of the European press. 
As expected, the particular interest was shown by the daily press published 
in equally young Kingdom of Yugoslavia (founded in 1918). Atatürk's 
reforms and his personal political rise were followed by the Yugoslav press 
firstly with caution, then with enthusiasm, reaching its pinnacle during the 
non-official visit of the King Aleksandar and Queen Marija to Istanbul in 
October 1933. Aleksandar was a fanatical anti-communist, not only for 
being himself member of the European royalty, and as such deeply 
distressed at the events in Russia, and he understandably saw the dissolution 
of the Ottoman Empire as a part of the world revolution, or at least as 
inspired by it. However, the two states were founded about the same time as 
antitheses of long-lasting empires.The both heads of states, leaving the First 
World War as high military officers fighting on the opposed sides in the war, 
although not directly confronted, seem to have passed a long road from 
suspicion to sympathy, and, if judging by the press reports on the Istanbul 
visit, even friendship. The Kingdom of Yugoslavia was an autocratic state, 
and it will not be wrong to assume that the views expressed in the capital's 
newspapers were not only reflecting the official state policy, but were very 
probably also composed according to the King's personally dictated lines. 
Here I will examine the covering of the events related to personality of 
Mustafa Kemal Atatürk using the printed editions of the three biggest 
Yugoslavian newspapers of the time concerned: Politika, Pravda, and 
Vreme.  

Politika (Serbo-Croatian: politics) is the oldest daily newspaper still in 
circulation in the Balkans. It was founded in 1904 by Vladislav F. Ribnikar, 
and for the most of the time owned and edited by the members of Ribnikar 
family. It was printed in Belgrade. During the period concerned the owners 
were Slobodan and Vladislav Ribnikar, and the editors-in-chief were Darko 
Ribnikar, and Miomir Milenović. The newspaper was not printed in war 
times ie. between 1915 and 1919, and later between 1941 and 1944. The 
newspaper claimed to maintain an independent and centrist political stance. 
Pravda (Serbo-Croatian: justice) was owned and published between 1904 
and 1941 in Belgrade by Pavle Marinković, and Sokić brothers. Only 
between 1916 and 1918 it was published in Thessaloniki. The editor-in-chief 
for the most time was Jovan Adamović. The newspaper was nominally an 
organ of the youth wing of the Serbian Progressive Party (Srpska Napredna 
Stranka), and as such maintained conservative-liberal political stance. Vreme 



SLOBODAN ILİĆ 

2428 

(Serbo-Croatian: Time) was published in Belgrade between 1921 and 1941, 
was founded by a group of prominent members of the centre-right Serbian 
Radical Party (Srpska Radikalna Stranka) on the direct initiative of King 
Aleksandar, so the neswspaper mostly reflected official views of the court 
and the regime.  

The first mention of Kemal Pasha in Yugoslav press, at least to the best 
of my knowledge, is dated with 11 of February 1922. Vreme relates the news 
that the Popular Assembly in Ankara gave a vote of confidence to Kemal 
Pasha, and postponed all its sessions until the fourth of May.1 Like the rest of 
the European press, Belgrad newspapers were meticulously covering the 
Greek-Turkish war, and were sincerely hoping for the soon end of emnities. 
So, Vreme of 2.6.1922 optimistically shares an information on the direct 
negotiations between Greece and Turkey, in the same time indirectly 
questioning the legitimacy of the Istanbul government, adding that the 
“Kemalist circles“ claim to have no whatever knowledge on them, and 
indirectly accepting them as a parallel government.2 The new situation was 
not warmly wellcomed by Great Britain whose government protests the 
commercial agreement of Italians “with Kemal“.3 

The Belgrade press was also very much concerned with the news on the 
activities of the Turkish army in the Eastern front and the alleged attempts of 
Enver Pasha to create a Bolshevik state in southern Russia and Caucasus. So, 
the daily Vreme of 22.12.1921 reports on concentration of Turkish military 
forces around Batum, which is to become the very center of the revolution in 
central Asia. There were rumors that Enver was organizing the local 
branches of the Union and Progress Party and preparing proclamation of a 
new Soviet republic.4 On 15.3 of the next year there is a follow-up with an 
emphatic title “Enver Pasha, the Bolshevik,“ reporting that the Turkish army 
entered Bukhara, where Enver proclaimed a Soviet republic and 
immediatelly came into contact with Moscow.5 

The first more comprehensive report related to Kemal Atatürk was 
published in Vreme of 5.1.1922 as an unsigned editorial with the title “The 
Politics of Kemal Pasha.” The author offers a broad insight in the dire 

                                                      
1 Vreme, 11.2.1922.  
2 Ibid. 2.6.1922. 
3 Ibid. 4.5.1922. 
4 Ibid. 22.12.1921. 
5 Ibid. 15.3.1922. 



MUSTAFA KEMAL ATATÜRK AND THE TURKISH WAR OF INDEPENDENCE AS 
REFLECTED IN THE CONTEMPORARY PRESS OF THE KINGDOM OF 

YUGOSLAVIA 1919-1939 

2429 

situation of the defeated Ottoman Empire, asserting that in the time when 
Kemal Pasha stood as an indisputed head of the nationalistic forces, Istanbul 
under foreign occupation was only “a shadow of power where a gendarme of 
allied forces exercised more power than a Turkish minister.” The Sultan, 
with no real ally, could only retain an illusion of independence symbolized 
in the office of caliph. As an unofficial voice of the Royal regime, Vreme 
reflects the attitude of Belgrade's political circles in expressing a slight 
suspicion regarding the sincerity of the alleged emnity between Kemal and 
the Sultan. The author praises Kemal Pasha's military genius and ability to 
impose discipline on rowdy elements (the author uses Turkish word 
"bashibozuk" used also in Serbo-Croatian with the roughly same meaning) 
and rendered them into a new army "which could match better equipped and 
trained Greek troops." Rightly guessing that the Greeks were only puppets in 
a proxy war led by the Great Powers, Kemal only reluctantly took advantage 
of his military success, hoping to acquire more through diplomacy, 
"knowing how to threaten even with an alliance with Moscow, as well as 
how to conclude separate economic agreements (like the one with France) 
which could be regarded as the first step in recognition of his regime, and 
way to obtain a favorable compromise with Greeks, or allied forces' 
authorisation for throwing them into the sea." The author is positively 
surprised with Kemal's reform of the parliament, "on strange and original 
basis," and predicts that he will stick to his promises only until he deem it 
useful. On the other hand, Vreme relates the rumors about Kemal's fight 
against "Enver's Soviet brigands," and speculates both on the veracity of the 
reports as well as sincerity of Kemal's intentions.6 Indeed, in a short news 
item of 20.3 Vreme reports that "Kemal threatens with a Soviet revolution if 
his demends are rejected."7 Two weeks later, the same paper publishes a 
short telegraph report from Ankara via London, claiming that Kemal Pasha 
was killed.8 There was no follow-up to the news.  

A month later, in another editorial, Vreme offers a further insight into 
the war in Anatolia and the Greek-Turkish relations. According to the 
unsigned analysis, the both sides have exhausted human and material 
resources, and see no aim in extending the war without any change in 
position or noticeable advance. The author rebukes the Greek side for being 
unable to realize its original intentions, and specifically Venizelos for letting 
                                                      
6 Ibid. 5.1.1922. 
7 Ibid. 20.3.1922. 
8 Ibid. 17.1.1922. 



SLOBODAN ILİĆ 

2430 

Constantine resume the throne. Regarding the National Schism of Greece, 
Yugoslavia was understandably taking side of its war ally Venizelos, and 
feeling a deep resentment towards the pro-German King Constantine. The 
author concludes that the Great Powers do not see in Constantine's Greece a 
potential to defend itself and retain its rule. The author states that "Kemal's 
Turkey had showed much more dynamic and determination, and proved that 
it can effectively exercise control over the area. After France had already 
granted its blessing to Kemal's rule, now Great Britain also agreed that Asia 
Minor should remain in Turkish hands," predicting "that a revision of Sèvres 
is on its way, and the Greece will be forced to leave not only Anatolia, but 
Smyrna too." The editorial concludes that the Greek destiny is an example 
for all freedom-aspiring nations, that no one will help somebody who is 
unable to defend himself.9 As a follow-up and confirmation of the editorial's 
prediction, on 31.3.1922 Vreme reports on results of the Eastern conference, 
and Greek loss of Anatolia, the author ascribes all liability to Constantine's 
faction, and grants only a lukewarm sympathy for Venizelos.10 On 25.4 
Vreme publishes a short news that Ankara government accepted a meeting 
with the Allies in İzmit, without further details.11 

The events of 1923 eventually leading to the proclamation of the 
Republic were much better covered by the daily newspaper Pravda, which 
obviously had its own correspondent in Ankara, and was not confined to 
agency news. In a short item of 1.12.1923 Pravda predicts unrests in 
Istanbul after an alleged decision of the Ankara government to move the seat 
of the caliphate from Istanbul to Konya.12 There was no follow-up to the 
news. The next day Pravda brings a long article being, at least to the best of 
my knowledge, the first elaboration of the Kemalist inner policy in 
Yugoslavian press. The unsigned text on the first page, entitled "News from 
Turkey" depicts the actual events in Turkey in a rather positive way. It is 
strange that the text was sent on 14. November, but published the whole two 
weeks later, so it seems that it had got stuck in the state censor's office, from 
where it was finally released. The author was astonished with the new 
appearance of Turkey, "renewed by Kemal Pasha's nationalism and bolstered 
by Lausanne treaty." Turkism became a new ethnic ideal replacing the 
Hamidian Pan-Islamism and Ottomanism, like Turkish replased Arabic, even 

                                                      
9 Ibid. 6.2.1922. 
10 Ibid. 31.3.1922. 
11 Ibid. 25.4.1922. 
12 Pravda, 1.12.1923. 



MUSTAFA KEMAL ATATÜRK AND THE TURKISH WAR OF INDEPENDENCE AS 
REFLECTED IN THE CONTEMPORARY PRESS OF THE KINGDOM OF 

YUGOSLAVIA 1919-1939 

2431 

in religious ceremonies. Ankara is aiming to become the center of the 
Turkish world, so following the Greek-Turkish population exchange, Turkey 
invited all Turks from the Balkans to come and settle in allegedly 200.000 
empty Greek and Armenian houses to be distributed among the Balkan 
refugees. The text concludes with unconfirmed reports that the Caliph is to 
be removed, citing his reluctant and conditional congratulation message 
upon the inauguration of Kemal Pasha.13 

On the whole, the news concerning Turkey had not occupied prominent 
place in the Yugoslavian press until October of 1933, and the unofficial visit 
of the King Alexander and Queen Marija to Istanbul. By 1933 all doubts and 
prejudices regarding Atatürk's alleged Bolshevik agenda were over, and the 
meeting of the two statesmen was expected to pass in an atmosphere of 
friendship and mutual respect. Aleksandar's refusal to participate in Allied 
military operations against Ottomans in the aftermath of the Great War, 
despite the territorial promises ("We settled all accounts with Turks in 1912, 
and have nothing more to give or to take from them”) was well known in 
European diplomatic circles, and it would be very unlikely to remain 
unknown to Atatürk himself. Moreover, although the visit had an unofficial 
character, the press was expecting concrete talks about Turkey's joining the 
Balkan Pact, known also as the Balkan Entente, a treaty aimed at 
maintaining the geopolitical status quo in the Balkan region after the Great 
War, ie. to suspend all disputed territorial claims against one another.14 On 
the day of the visit, the all three daily newspapers from the capital, brought 
the extensive reports, Vreme and Politika covering the whole first pages, 
illustrated with pictures of both statesmen. The headline in Politica read: 
"Turkish political circles expect that Istanbul meeting will strenghten politics 
of peace, understanding and cooperation in the Balkans"15 The title of 
another article on the second page elaborates further: "Turkish political 
circles expect the Balkan agreement." Pravda and Vrema were more 
abstained announcing the visit simply as “Meeting between His Majesty 
King and the Turkish president Kemal Pasha.“16 The long article in Politika, 
signed by a prominent Serbian foreign and war correspondent Mihajlo 
Petrović (d. 1949) was fairly enthusiastic and detailed. Vreme similarly 
alloted the covering of the royal visit the whole first, and the half of the 

                                                      
13 Ibid. 1.12.1923. 
14 The treaty was indeed signed on 9.2.1934 in Athens, by Greece, Romania, Turkey and Yugoslavia. 
15 Politika, 5.10.1933. 
16 Politika, 5.10.1933; Vreme, 5.10.1933. 



SLOBODAN ILİĆ 

2432 

second page. The long article was written by a certain Đ. Bukulica. On the 
same page Vreme also brings a short excerpt from the book on Ataturk 
written by French author Paul Gentizon. Pravda also published the news as 
the first headline on the cover page, with pictures of both heads of state, and 
the long article with no sign of author. The text was obviously sent earlier 
because there were no details on dinner in Dolma Bahçe, but offers some 
more details on the morning visit. The elite Yugoslav ship, destroyer 
"Dubrovnik", with the royal couple on board, dropped anchor in Bosphorus, 
near the Dolma Bahçe Palace, after being escorted by two Turkish small 
military ships, “Tınaztepe" and "Zafer" Given that the text was dictated by 
phone, it is understandable that the names of the vessels were misspelled 
(Jihaztepe, Zefer). After "Dubrovnik" and Turkish elite frigate "Yavuz" 
exchanged the traditional 21 gunshot salute, the King and his suite were 
ushered by a small yacht "Ankara" ("Istanbul", according to Politika) to the 
docks of Dolma Bahçe. The arrival was expected at 8:30, however the guests 
were on shore not earlier than 9:45. Atatürk, wearing top hat and black suit, 
after an exchange of pleasantries in French, led Aleksandar to his private 
salon where they remained, according to Pravda, not more than 20 minutes. 
The Queen Maria was regularly accompanying her husband during the 
official visits, however out of respect for the Ottoman Turkish traditions, and 
knowing that Atatürk had no spouse, it was decided that the Queen remain 
on board during the reception, together with the wife of the Yugoslavian 
envoy in Ankara, and court ladies. Very probably understanding the 
intention, and eager to demonstrate to the guests exactly the opposite ie. that 
the Ottoman ways are gone forever, and that in his, new Turkey men and 
women belong together, at the end of the meeting Atatürk suddenly 
expressed the wish to greet the Queen, so the two statesmen, accompanied 
by two ministers of foreign affairs Dr. Janković and Rüşdi Bey, the general 
secretary of the Turkish Government Hikmet Bey, Turkish envoy to 
Belgrade Haydar Bey, the governer of Istanbul Muhiddin Bey, and Atatürk's 
adjutant Celil Bey embarked "Dubrovnik" where, after the military 
greetings, a small cocktail was organized. According to Politika, two leaders 
remained in an unofficial conversation for several hours. However, given 
that the King's visit to Hagia Sofia was scheduled for 13:00, the wording 
"several hours" seems to be much exaggerated. The same evening Atatürk 
organized a private dinner for his guests at Dolma Bahçe, and made sure that 
Ismet Pasha was accompanied by his spouse. On the same page Politika 
published another short news received from Anatolian Agency that the 
dinner lasted until midnight, and that "Dubrovnik" almost immediately sailed 



MUSTAFA KEMAL ATATÜRK AND THE TURKISH WAR OF INDEPENDENCE AS 
REFLECTED IN THE CONTEMPORARY PRESS OF THE KINGDOM OF 

YUGOSLAVIA 1919-1939 

2433 

for Greece, after the Queen received flowers both from Kemal Pasha and the 
governer of Istanbul. Both statesmen expressed a sincere wish for a new 
meeting. However, destiny had a different design. Aleksandar, the king of 
Yugoslavia, was assasinated on 9 October 1934 in Marseille by a member of 
a Bulgarian terrorist organization. 

Only four years later, the Yugoslav press was focused on another 
devastating loss, the ilness and the eventual death of Mustafa Kemal Atatürk. 
Actually, although probably unrelated to the immediate causes of Atatürk's 
death, the first mentioning of the deterioration of Mustafa Kemal's health in 
the Yugoslavian press was dated with 2.12.1923 when Politika published a 
short news that a special medical expert was requested from Berlin to 
Ankara to take control on Kemal Pasha's treatment, concluding that the 
health of Kemal Pasha still causes concern.17 

In the first days of November 1938, headlines with news from Turkey 
reflected both unfounded hopes, and the bitter reality. On 10.11.1938 Vreme 
and Pravda informed shortly that the conditon of Atatürk's health was 
critical. The official Turkish bulletin of 9th and 10th of November with the 
detailed medical report including temperature, heart beat and breath, came 
after fifteen days during which Atatürk's health had been allegedly 
stabilized. The rapid deterioration of the health was the reason that Celal 
Bayar, the president of the government was summoned to Ankara.18 Politika 
offered a bit more extensive information, conveying the last medical report 
in extenso, including the names of the members of the medical committee, 
also depicting the atmosphere of utmost anxiety among the common people 
in Turkey, as well as political and diplomatic traffic in Istanbul and Ankara 
prepared for bad news.  

And the bad news finally came. All capital's newspapers brought them 
on the first pages. Politika on the whole first page, illustrated with the big 
picture of Atatürk, published a text signed by M. Marković under the 
headline ”Gazi Kemal Atatürk, the creator of the modern Turkey, died 
yesterday in Dolma Bahçe Palace.” The article summarizes the last two days 
in the life of Atatürk, informs on the atmosphere of sorrow in Turkish 
capital, and the importance of Atatürk, as well as his political and diplomatic 
legacy. The author adds that the whole Balkans was mourning after the death 
of the great stateman who was “committed to peace between nations, 
                                                      
17 Politika, 2.12.1923. 
18 Vreme, 10.11.1938; Pravda, 10.11.1938. 



SLOBODAN ILİĆ 

2434 

particularly in the Balkans.“ On the same page is also the whole text of the 
telegraph of condolence to the president of the General Assembly of the 
Turkish Republic, written by the Yugoslavian regent Duke Pavle, and Milan 
Stojadinović, the minister of foreign affairs. Next to the preliminary program 
of the funeral ceremonies in Ankara is also a short news on a suicide attempt 
of Salih Bozok, a member of the parliament and a personal friend of 
Atatürk.19 

Pravda was obviously better informed, following the last two days' 
communiques, and conveying them in full details. The last one, from 10 
November, under the headline: "The Great Leader of the Turkish Republic, 
Kemal Atatürk, died this morning at 9:08" with a big picture. The extended 
report on the second page covers the first reactions to the news in Belgrade 
diplomatic circles. The medical reports from Istanbul were followed in 
Belgrade with an immense interest and apprehension. The September news 
about the improvement of Atatürk's health were received both with joy and 
caution, until the last bulletin of yesterday which made clear that Atatürk can 
not live longer than couple of days. It seems that the news on Atatürk's death 
had reached the press of the Yugoslav capital earlier than the Turkish 
embassy, which received the official confirmation about 11:00 (Belgrade 
time), ie. two hours later. Before that time a huge crowd of people gathered 
before the Turkish Embassy in Belgrade waiting for the confirmation in a 
futile hope that the news were wrong. Finally, the confirmation came, and 
the flag on the Embassy was lowered. The first to visit the Embassy offering 
condolences were Hungarian, Greek, Chilean, German, and Romanian 
diplomats, probably because their embassies were nearby. Pravda on the 
first and second pages brings also two extended unsigned articles on Atatürk, 
the one entitled "The national struggle of Kemal Atatürk," the other "The life 
of Kemal Atatürk". The first one offers a chronologal testimonial of 
Atatürk's life and reforms, in particular his struggle against the 
representatives of the old elite, quoting, among others, his response to the 
embittered members of the conservative ulema that "progress will not be 
obstructed, and the only possible difference is that heads of some of them 
will not be on their shoulders." Vreme also brings on the first page a picture 
of Atatürk with the main headline of the day: "Death of Kamal Ataturk". It is 
worth mentioning that Vreme was the only Yugoslav paper which regularly 
spelled Atatürk's name as "Kamal" instead of "Kemal". The news on 
Atatürk's death share the first page of Vreme with the news on the birth of 
                                                      
19 Politika, 11.11.1938. 



MUSTAFA KEMAL ATATÜRK AND THE TURKISH WAR OF INDEPENDENCE AS 
REFLECTED IN THE CONTEMPORARY PRESS OF THE KINGDOM OF 

YUGOSLAVIA 1919-1939 

2435 

the Greek princess, healing of the Yugoslavian queen, and the Nazi 
destruction of the Jewish properties and synagogues. At the foot of the same 
page there is a short text conveying sorrow following Atatürk's death 
illustrated with the picture of King Aleksandar and Atatürk during the King's 
visit to Istanbul in 1933, entitled "The Republic is legacy (the author used 
Turkish word 'amanet' having the same meaning in Serbo-Croatian) of 
Kamal Atatürk". On the second page Vreme also brings the news on the 
condolence visit of the minister of foreign affairs Milan Stojadinović to 
Turkish envoy in Belgrade Ali Haydar Aktay. Another short text on the same 
page, authored by Đ. Bukilica sees Atatürk's achievements as miracles and 
him as a lucky man for living long enough to witness the realization of his 
great project, the immortal institution of Turkish Republic.20 Politika of 
12.11.1938 had on its first page a picture of Ismet İnönü, and a long article 
about him, stressing his words that Turkey will continue on the path laid out 
by Atatürk. The text also includes some Atatürk's words on the late King 
Aleksandar and the president of the Yugoslavian parliament Nikola Pašić.21 
The preparation for the funeral were also closely covered by the press 
reports. Politika in its 15 November issue informed that the funeral 
ceremonies would take place in seven days and that all hotels in Ankara 
were taken under state control for accomodation of the foreign guests. 
Politika also conveys the related news from the Turkish press alloting the 
prominent place to an article from Cumhuriyet, written by Salahuddin 
Cönker (?) on friendship between the King Aleksandar and Kemal Atatürk: 
"only one eye contact was sufficient to create a sincere friendship." Pravda 
of 13.11 dedicated the whole first page to the death of Atatürk, brings news 
on the program of the funeral, congratulations of the Yugoslav Regent to 
İsmet İnönü, and an three pages long unsigned article entitled "On the way 
of salvation and rebirth of Turkey" in which the author brings generally 
known details from Atatürk's biography.22 The same day Politika also 
dedicates the whole first page to the long unsigned article entitled "Turkey is 
crying over the body of its creator Kemal Atatürk" depicting Istanbul in 
sorrow with empty streets, closed tavernas and cinema theaters, local radio 
broadcasting Atatürk's message to the Turkish youth, and people on the 
streets reading newspapers and crying loudly. The article finishes with 
quotations from speeches on Atatürk offered by the rector of Istanbul 

                                                      
20 Vreme, 11.11.1938. 
21 Politika, 12.11.1938. 
22 Pravda, 13.11.1938. 



SLOBODAN ILİĆ 

2436 

University Cemil Bilsel, army general Tondemir, and journalist Hüseyin 
Cahit Yalçın. In another short article the readers were informed that 
Atatürk's mortal remains will be carried from the European to the Asian side 
of the Bosphorus on the frigate "Yavuz," escorted by a defile of foreign 
military vessels. The first arrived Soviet destroyer "Moskva," next day 
followed British Mediterranean fleet leader "Malaya," Greek frigate 
"Hydra," "French cruiser Émile Bertin," Romanian frigate "Regina Maria," 
and German school cruiser "Emden." An elite unit of Yugoslav army will 
travel by train to Ankara to participate in the ceremony. 23 

Among the longer articles published on the Atatürk in the contemporary 
press of the Kingdom of Yugoslavia three of them distinguish themselves 
either by their sincerity, or by the personality of their authors. The first 
among them was entitled "The New Istanbul," published in Pravda on 
occasion of the visit of King Aleksandar to Istanbul in 1933, and written by a 
prominent Serbian poet Rade Drainac (1899-1943), who worked also as a 
journalist for several magazines, and a reporter for Pravda. After a romantic 
introduction on history and geography of the old Istanbul, Drainac 
enthusiastically praises the new Istanbul, and the new Turkey, attributing the 
merit to the genius of Kemal Atatürk. "Turkey was reformed by the president 
of the Republic Gazi Kemal Pasha, so profoundly that no trace remained 
from the old one. A country which used to be a stage of the feudal bigotry, 
both in political and cultural fields, today, like only few others in Europe, 
succeeded to get rid of ballast of the past, which was obstructing the life of 
the people, and making Turkey a land of unthinkable idleness and slackness 
(the author uses the word “yavašluk“ having roughly the same meaning in 
Turkish and Serbo-Croatian). Atatürk implemented the reforms resolutely 
and thoroughly, from the political system to the smallest daily customs of the 
common people. This could be done only by great men, who could not be 
discouraged when they work in behalf of advancement of the people and 
survival of the homeland. Someone could call it a dictatorship, but the 
dictatorship of Kemal Pasha is a positive one, with all elements of 
utilitarianism, and Kemal Pasha is the biggest reformer remembered in 
history of our neighbor. Some people are deafening our ears with fanciful 
and horrifying stories about Turkey, but all of them are ridiculous and with 
no ties to reality. What is today on the agenda in Turkey, at least as much as 
I could see with my own eyes, from human rights to agrarian reforms, and 
administration, I must confess, makes me delighted. Today Istanbul raised its 
                                                      
23 Politika 13.11.1938. 



MUSTAFA KEMAL ATATÜRK AND THE TURKISH WAR OF INDEPENDENCE AS 
REFLECTED IN THE CONTEMPORARY PRESS OF THE KINGDOM OF 

YUGOSLAVIA 1919-1939 

2437 

head, and makes us reflect on the passed centuries and inevitability of 
change as a leverage of life and creativity.“24 

The second article, published in Politika 13.11.1938, was written by the 
famous Serbian historian Vasilj Popović (1887-1941). Vasilj Popović 
studied in Graz and Vienna before being appointed as professor of early 
modern history at the University of Belgrade. He published mostly on 
Serbian history and the Eastern Question. Between 1921 and 1922 he was 
also a member of parliament of the newly established Kingdom of Serbs, 
Croats, and Slovenes (after 1929 Kingdom of Yugoslavia). After German 
occupation of Yugoslavia, committed suicide in imprisonment at the age of 
54. In his page long and well written article entitled "Kemal Atatürk as a 
historical figure" Popović follows Atatürk's life, from the early childhood 
until the very end, along the generally known facts, but enhanced with witty 
remarks and clever conclusions. The author exhibits a profound admiration 
for Atatürk's military achievements, and political reforms. In addition, 
knowing that Atatürk himself was of Balkan origin, Popović added some, if 
not scientifically founded, in any case interesting anthropological 
observations. ”As the first characteristic of his appearance catching one's eye 
is vigor and determination articulated in a naturally sharp gaze and a deep 
wrinkle between his eyes, being the first and basic feature of revolutionary 
reformers and natural born leaders of the people. All his corporal and 
spiritual constitution reveals the violent type of a Balkan highlander, in 
which the poetical zest and the creative fantasy of Turkish and Balkanic 
atavism meet the genuine organizational practicality of a modern soldier and 
revolutionary. This type of noble authoritative look is not encountered only 
among the Muslims of his birthplace Thessaloníki, but in all cities of the 
Balkans, as result of the Ottoman selection of the most capable boys and 
prettiest girls from Balkan ethnic background. The external appearance 
completely matched his inner attributes, virtues, and abilities: diligent, 
competent and eager for power. Persistent and stubborn. Revolutionary, 
reformer, and creator. Audacity and ambition in service of high 
revolutionary, progressive national ideals."25  

The last article was a rather personal account of author's first encounter 
with Mustafa Kemal Atatürk, written by Yugoslav Air Force colonel Novica 
Rakočević (1894-1941). Novica Rakočević entered Military Academy in 

                                                      
24 Pravda, 5.10.1933. 
25 Politika, 13.11.1938. 



SLOBODAN ILİĆ 

2438 

1913, and was among the first ten Yugoslavian air force pilots who received 
training in France 1915. In later years he was teaching in Military schools, 
and authored more books on military strategy and tactics. He was killed 
during the German air attack on Belgrade 6.4.1941. The author recollects his 
first converstation with Mustafa Kemal Pasha, after being dispatched to 
Ankara as a military attaché in 1935. It was published by Politika on 
17.11.1938. Several days upon his arrival to Ankara Rakočević met the first 
adjutant of Atatürk, major Cemal Bey, and expressed his wish to meet the 
Turkish president. Cemal Bey informed him that Mustafa Kemal Pasha 
never received military envoys, but promissed to make an exception on any 
occasion. On 18 April 1935 Rakočević attended a ball in Ankara where, 
around midnight appeared Atatürk himself. Atatürk, being on the other side 
of the hall, beckoned to him. The distance was rather long, and many other 
people were between the two, so the young military attaché was unsure if 
Kemal Pasha was adressing exactly him, so he remained on his place. Then 
Atatürk's adjutant came, saying that the President wanted to see him. 
Rakočević approached, introduced himself and the two shook hands. In a 
pleasant conversation, Atatürk explained that he himself used to be military 
envoy in Sofia, so he knew that there is much do do, and promissed to 
instruct his subordinates to help Rakočević. I found interesting that Mustafa 
Kemal started conversation not by offering Rakočević a cigarette, but asking 
him if he had one. Rakočević did not have, and Atatürk said: ”No problem, I 
do”, and offered him a cigarette from his pocket case, take another for 
himself, and lighted the both. The conversation continued in another room 
with champagne, and company of some diplomats. Rakočević who was later 
meeting Atatürk in many other occasions, recollects that Atatürk always 
behaved very sincere and affable, adressing him as ”my dear friend.” To be 
sure, they communicated in French, and the expression ”mon chere ami” is 
in French much less intimate than its Serbo-Croatian or Turkish equivalents. 
Probably the only close Serbian friend of Mustafa Kemal Atatürk was the 
late King Aleksandar, what Atatürk confirms in his words related by Colonel 
Rakočević: “My dear friend, you have lost your king, and I have lost my 
great friend. Nobody knows, my dear friend, how much I cried when I heard 
for his death, and how big is my pain when I think on him. When I sent that 
dispatch I wanted to show to the whole world that I have made a 
commitment with him. I gave him my word, and my word is a commitment 



MUSTAFA KEMAL ATATÜRK AND THE TURKISH WAR OF INDEPENDENCE AS 
REFLECTED IN THE CONTEMPORARY PRESS OF THE KINGDOM OF 

YUGOSLAVIA 1919-1939 

2439 

for me, and I guarantee to keep my word, and I am sure that you will keep 
his word.”26  

Newspapers are doomed for their value which lasts for only one sole 
day. The truth of yesterday is not the truth of today. Only extraordinary men 
and women are blessed with the eternal truth, so the news about them 
published a whole century ago are valid as if they were published today. 
Mustafa Kemal Atatürk is undoubtedly one of the greatest among them. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
                                                      
26 Politika, 17.11.1938. 



SLOBODAN ILİĆ 

2440 

LITERATURE AND SOURCES 

Kisić, Milica and Branka Bulatović, Srpska štampa: 1768-1995, 
Belgrade 1996.  

Politika, daily newspaper, Belgrade (1904- ) 

Pravda, daily newspaper, Belgrade (1904-1941) 

Vreme, daily newspaper, Belgrade (1921-1941) 

 

 


